Бюджетен контрол (продължение)
Финансовият контрол е специфичен контрол, като част от тази специфика се отнася върху контрола на бюджетната процедура – планиране, съставяне, отчитане, изпълнение на бюджета.
Видове бюджетен контрол
Могат д се разгледат няколко класификации на видовете бюджетен контрол:
- според равнището, което упражнява бюджетният контрол
o вътрешноведомствен бюджетен контрол – оказва се от органи, които са част от съответното ведомство (министерство, бюджетно звено и др.).
o външноведомствен бюджетен контрол –
общ външен бюджетен контрол – упражнява се от агенцията за държавна финансова инспекция и
специализиран външен контрол – осъществява се от сметната палата
- в зависимост от това кой осъществява бюджетният контрол (субекта на контрола)
o държавен бюджетен контрол – осигурява интересите на държавата и обществото, проверява изпълнението на задълженията на данъкоплатците пред бюджета
o ведомствен контрол – провежда се контролно-реализионните управления на съответните министерства. Проверяват се разходването на бюджетните средства, субсидиите, субвенциите и др. финансови помощи от бюджета
o обществен контрол – осъществява се от неправителствени организации и учреждения. Обекта на контрол зависи от поставените пред проверяващите конкретни задачи (по сигнали, съмнения и др.)
o независим контрол – от специализирани фирми и служби
o вътрешен одит – от финансово0икономически служби в предприятието
o правов контрол – осъществява се от правоохранителни органи под формата на ревизии, съдебно-счетоводни експертизи и др.
o граждански контрол – осъществява се от данъкоплатците
- в зависимост от времето на осъществяване на операциите
o предварителен бюджетен контрол – осъществява се на стадиите на съставяне, разглеждане и утвърждаване на бюджети на различни равнища. Този контрол носи предупреждаващ характер и съдейства за предотвратяване на неправилното и неефективно разходване на финансови ресурси
o текущ контрол – основен вид контрол на субектите на бюджетният контрол. Провежда се, в хода на изпълнението на бюджетите, ежедневно.
o Последващ контрол – провежда се след завършване на финансовата година и отчетният период, при който се проверява количественото и качественото (по всеки вид доходи и разходи) изпълнение на набелязаните показатели по набирането на данъците и др. платежи и по разходването на държавните парични средства.
- Според обекта, който се контролира
o Контрол по събиране на бюджетните приходи (по отделни елементи на приходите), неданъчни приходи, помощи
o Контрол по правилното изразходване на бюджетните разходи –
Контрол по разходите за труд
Контрол по разходите за консумативи
Контрол по променливи режийни разходи
Контрол по фиксирани режийни разходи
Контрол по разходите за социални осигуровки
И т.н.
Органи за бюджетен контрол
Органите по бюджетен контрол не дублират видовете проверки.
- Парламентарен контрол – приема закона за държавният бюджет. Основен орган до толкова до колкото той следи изпълнението на законите, които приема
- Сметна палата
o До средата на 90те години у нас контролът върху дейността на държавните органи, в т.ч. бюджетните институции, се осъществяваше от агенцията за държавен финансов контрол. От 1996г., контролът върху бюджетните приходи и разходи се осъществява от новосъздадения и специализиран държавен орган – сметна палата.
o Сметната палата е контролен орган на законодателната власт! Тя провежда превантивен контрол и последващ одит върху законосъобразността и целесъобразността на събираните приходи и разходи на държавните институции
o Обхватът на контрол на сметната палата е по отношение на
Държавният бюджет (правителството)
Бюджетът на Държавното обществено осигуряване
Бюджет на НЗОК
Бюджетите на общините
Бюджетите на самостоятелните големи бюджетни звена (ВУЗ, БАН, БНР, БНТ)
Освен посочените автономни бюджетни звена сметната палата одитира още бюджетите, бюджетните и извънбюджетните сметки и фондове на разпоредителите с бюджетни кредити от първа и втора степен
самостоятелните бюджети на отделни агенции, ведомства,
бюджетните и извънбюджетните средства предоставени на лица осъществяващи стопанска дейност
средствата от фондове и програми на ЕС, включително управлението им от съответните органи и крайни ползватели,
бюджетните разходи на БНБ и тяхното управление, формирането на годишното превишение на приходите над разходите на БНБ, дължимо към държавният бюджет (когато има такова превишения) и другите взаимоотношения на банката с държавният бюджет
Одит върху държавният дълг и неговото управление, държавно гарантираният дълг на отделни предприятия и ведомства, общинските дългове и използването на дълговите инструменти
Приватизирането и отдаването на концесия на държавно и общинско имущество и средствата във връзка с това
Предоставените публични средства и публични активи на лица извън публичният сектор
Изпълнението на международни спогодби, договори, конвенции и др. международни актове
Различни видове публични-частни партньорства (на централно и местно ниво) и държавните поръчки
o Сметната палата е независима при осъществяването на своята дейност и се отчита пред народното събрание. Основната задача на сметната палата е да контролира надеждността и достоверността на финансовите отчети на бюджетните предприятия, законосъобразността, ефективността и ефикасността в икономическото управление на публичните средства и дейности.
o Дейността на сметната палата се осъществява въз основа на следните принципи:
Независимост, обективност и добросъвестност
Професионализъм, почтеност, безпристрастност
Последователност и предвидимост
Публичност и прозрачност
Доверие, сътрудничество и конструктивност
o Сметната палата е ЮЛ на бюджетна издръжка със седалище София. Има самостоятелен бюджет. Председателят се избира със срок за шест години, като има двама заместник председатели на централно равнище.
- Агенция за държавна финансова инспекция
o Основната цел е да защитава публичните финансови интереси. Тази цел, на практика, се постига чрез изпълнението на следните основни задачи на агенцията:
Извършване на последващи ревизии и проверки за спазването на нормативните актове, които уреждат бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност на отделните организации и ведомства.
Установяване на нарушения на нормативните актове
Разкриване на причинени вреди на имуществото на организациите
Привличане към административно-наказателна и имуществена отговорност на лицата, чиято вина е доказана
o ДФИ се ръководи от следните принципи
Принцип на законност
Обективност
Служебно начало – спазване на субординацията в служебните задължения
Конфиденциалност
o ДФИ инспектира (ревизира)
Бюджетните организации
Държавните предприятия
Търговски дружества с преобладаващо държавно участие
Търговски дружества с преобладаваща общинска форма на собственост
ЮЛ, които имат задължения, гарантирани с държавно или общинско имущество
ЮЛ с нестопанска цел (фондации)
Лица финансирани със средства от държавни или общински бюджети, средства от европейски фондове
o финансови инспекции (ревизии) от страна на АДФИ се правят в случаите на постъпили молби, жалби, сигнали за нарушения на бюджетната финансово-стопанската и счетоводната дейност на посочените лица
o ДФИ е подчинена на министерството на финансите (звено към МФ)
- Министерството на финансите
- Национална агенция по приходите
- Вътрешен одит
o Вътрешният одит е независима и обективна дейност за предоставяне на увереност и консултиране, предназначени за подобряване на дейността на самата организация.
o Звено, в рамките на съответната бюджетна организация, което е на подчинение на ръководителя на организацията. Той, от своя страна, е длъжен да осигури независима и обективна дейност на вътрешният одит, без да го товари с несвойствени дейности.
o Тези звена имат предимно консултантска специфика
o Статут на вътрешен одитор имат само лицензирани лица за подобна дейност
- Централната банка (има задача да контролира бюджетните сметки, които се водят в ТБ и води единната бюджетна сметка, покрива бюджетните касови разриви)
ЗАПИСКИТЕ СА ВОДЕНИ ПО ЛЕКЦИОНЕН МАТЕРИАЛ ПРЕПОДАВАН ОТ ДОЦ.Д-Р ТОДОРКА ВЛАДИМИРОВА, 2011г.
Odlične informacije za sve ove godine, ove godine nitko nije zaostavljen. Ako bi vas moglo zanimati da se zovem Slavica Kovačević, živim u Zagrebu, Hrvatska i iskusila sam i dobre i loše zajmodavce, pa ako ste u istim financijskim problemima, savjetujem vam da se obratite ovom Bogu poslanom čovjeku koji će vam pomoći da lako dobijete kredit i također će vam dati neke financijske savjete o tome kako postati financijski stabilan. Znam da postoji mnogo različitih svjedočanstava, a ja sam se također zadovoljio nekim sranjima, ako imate obitelj i želite da oni cijene vaš trud kako biste mogli dobiti lijepu proslavu, ovo je prava prilika za vas. AKO I VI TREBATE FINANCIJSKI SAVJET I POMOĆ, OVO JE PRAVI VRIJEME DA MU SE OBRATITE ZA POMOĆ. MOŽETE NAUČITI KAKO INVESTIRATI ONLINE I ZAHTJEVITI ZA KREDIT UZ KAMATNU STOPU OD 3%. KONTAKTIRAJTE IH PUTEM TVRTKE WHATSAPP: +385915608706 Email: smartloanfunds@gmail.com
ОтговорИзтриванеMoj osobni email za potvrdu.
{kovacevicslavica394@gmail.com}